Állami iskolafenntartás 2017.

Szakgimnázium (új)

Szakközépiskola (új)

Gyakorlati képzés 2017

Tanulószerződés

Országos Képzési Jegyzék (OKJ)

Tanulók védelme a szakképzésben

ÖSZTÖNDÍJ a szakképző iskolákban

GAZDASÁGI KAMARA szerepe a szakképzésben

Beszámoltató rendszerű szakképzés

Közösségi szolgálat

Erkölcstan vagy Etika 2017-2018.

PISA vizsgálattról szülőknek

PEDAGÓGUS SZAKMA vagy HIVATÁS

Tanfelügyelet

Pedagógus Etikai Kódex 2017.

MSZOE működése

 
 
 
Partnereink:

Főmenü: Iskolai szünetek (VAKÁCIÓ)

Családellenes és sérti a munkavállaló szülők érdekeit a nyári szünet lerövidítése

A nyári szünet lerövidítése ellentétes az Európai Unió szociális és foglalkoztatáspolitikája által kezelt családok és a munka összeegyeztetését segítő törekvéseivel!

Ha családpolitikai célkitűzés, hogy a szülők minél több időt töltsenek együtt gyermekeikkel (lásd üzletek vasárnapi zárva tartás), akkor a dolgozó szülők számára az iskolai tanítási szünetek teljes időtartalmára a fizetett szabadságot kell biztosítani.

1.     Munkajogi kérdések

Jogszabály értelmében a nyári iskolai szünet június 15. és szeptember 1. között jelenleg 54 munkanap.

Egy esetleges 30 napos nyári iskolai szünet és az őszi, téli, tavaszi szünet meghosszabbítása az jelenti, hogy ezeken a tanítás nélküli napokon a tanuló gyermekek és a munkavállaló szülők együttléte (üdülése) csak akkor oldható meg, ha minden szülő egyszerre veheti ki a szabadságát.

Leáll az ország? Vagy felügyelet nélküli csellengő gyermekek lepik el az utcákat, tereket?

MSZOE közérdekű javaslata

Munka törvénykönyve 122. § szerint a szabadság kiadásáról a munkaadó dönt.

Álláspontunk szerint módosítani kell a munkajogi szabályokat, hogy a gyermekes szülők szabadon rendelkezzenek szabadságukkal, és be kell vezetni a szülői szabadság intézményét.

A szülői szabadság intézménye azt jelenti, hogy az óvodába és iskolába járó gyermekek szülei vis maior esetén (pl. gyermekük betegsége) bármikor kérhetnek fizetés nélküli szabadságot.

2.     A szakképző iskolába járó tanulók nyári szünete

Jogszabály értelmében a nyári iskolai szünet június 15. és szeptember 1. között 54 munkanap.

A szakképző iskolákba járó tanulóknak a szorgalmi idő befejezése után 20-25 nap nyári összefüggő szakma gyakorlaton kell részt vennie a nyári szünet lerövidítés esetén ezeknek a tanulóknak csak néhánynapos pihenőidejük marad a feltöltődésre.

Ez jelenleg is súlyos diszkrimináció a gimnáziumi tanulók nyári szünetéhez képest!

MSZOE közérdekű javaslata

A nyári szünet lerövidítése esetén meg kell szűntetni a nyári szakmai gyakorlatot, ami jelenleg is indokolatlan, hiszen a duális képzésben van elég idő arra, hogy szorgalmi időben történjen a gyakorlati képzés (40/60, 30/70, 20/80 az elméleti és gyakorlati képzés aránya)

3. A családok nyári együtt létének akadályozása (a túrizmus ipar vesztesége)

Nem mindegy, hogy a szorgalmi időt hosszabbítják meg vagy a tanítás kezdődik meg már augusztus 20. előtt.

Ha a lerövidített nyári szünet idején az időjárás nem kedvez az üdülésnek, akkor a családok nem tudják átprogramozni az üdülésük napjait a jobb időjárási viszonyok idejére. Inkább el sem mennek nyaralni.

A szülők nem tudnak alkalmazkodni az időjáráshoz, mert a nyári iskolai szünethez kell kötni a nyaralásukat, ha együtt akarnak lenni gyermekükkel.

A nyári szünet lerövidítése miatt leszűkül üdülési szezon, amelynek súlyos következményei lesznek a belföldi túrizmus iparra.

Ráadásul egy 30 napos nyári szünet esetén, ha minden szülő egyszerre megy üdülni, nincs annyi szálláshely (pl. a Balatonnál), amely befogadna ekkora tömeget.

4. Pedagógusszabadságolás

A 326/2013. Korm. rendelet 30. § (3) bekezdés szerint: A nevelési-oktatási intézményekben a pedagógus szabadságát elsősorban a nyári szünetben, kell kiadni.

A lerövidített tanítási szünet megnehezíti pedagógusok nyári szabadságolásának megszervezését. Sokba kerül az iskolafenntartóiknak a pedagógusok helyettesítése, ha tanítási időben kell kiadni a számukra a szabadságot.

A helyettesítések költségeinek elspórolása miatt tovább fog növekedni a lyukasórák száma, vagyis a köznevelési szolgáltatások elvonása a tanulóktól.

Figyelem!

A fentieket is figyelembe véve úgy gondoljuk, hogy a nyári szünet lerövidítéséről szóló nyilatkozat átgondolatlan és felesleges kommunikáció volt, amely a tönkre tette a vakáció első napjait a tanulók és a szülők számára.

A nyári szünet lerövidítése és az őszi, téli, tavaszi szünet meghosszabbításának nincs semmilyen pedagógiai haszna vagy más ésszerű indoka, ezért ebben a kérdésben is megkérdőjelezhető az oktatásirányítás jó szándéka.

Sajtószóvivő: Keszei Sándor (06-30/433-8754 vagy 1-787-7852)

 
Őszi, téli, tavaszi szünet problémái

Nyári tábor

Nyári szünet lerövidítése

Óraközi szünet

Szülői levél az őszi szünetről

Nyári szünet 2017.


Ez a honlap a 32/2007 MPA KA OKM sz. Miniszteri Döntés alapján, figyelembe véve a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Tanács (NSZFT) 86/2007.11.28. számú állásfoglalását (támogató javaslatát) az FKA-KT-52/2007 számú NSZFI támogatás felhasználásával készült.
 
 
 
 
  Vissza a főoldalra  |  Elérhetőség  |   Súgó  |  Tartalomjegyzék  |  Impresszum